Hoe een pakkende bedrijfsnaam verzinnen?

Bedrijfsnaam bedenken

Hoe kom je aan pakkende en creatieve ideeën voor bedrijfsnamen?

Als toekomstig, maar nog niet enorm succesvol startend bedrijf wil je een bedrijfsnaam die de aandacht trekt van iedereen die hem hoort en die je stevig vasthoudt. Maar een goede, pakkende en passende bedrijfsnaam bedenken is een veelvoorkomend obstakel voor nieuwe ondernemers. We geven je een vijftal tips bij een pakkende bedrijfsnaam bedenken voor je nieuwe onderneming, als dat deze origineel, toekomstbestendig, gebruiksvriendelijk, beschikbaar en natuurlijk goed is.

5 Tips bij goede bedrijfsnaam bedenken

Bedrijfsnaam bedenken

1. Maak de naam origineel

Origineel zijn kan eng en ook moeilijk zijn, maar het is van belang wanneer je jouw bedrijf een naam geeft – wees niet bang om je te onderscheiden van de massa.

Een ontelbaar aantal apps heeft namen als Tinder, Grindr, Flickr en Tumblr, dus accepteer dat jouw Game of Thrones-app met het Stark-familiethema Wintr alleen maar verloren zal gaan in de drukte.

Als nieuw bedrijf of start-up moet je bedrijfsnaam mensen dwingen om op te staan en op te letten, in plaats van op te kijken, naar beneden te kijken en te vergeten dat je ooit hebt bestaan. Om een overvloed aan opties te genereren om mee te werken, moet jij jezelf niet inhouden tijdens het brainstormen – het gaat om een vrije stroom van ideeën en verbeelding.

  • Verken zoekwoorden:
    Bedenk zoekwoorden die de aard van je bedrijf aangeven. Verzin hier synoniemen op in de ruimste zin van het woord. Op deze manier krijg je tal van zoekwoorden waar je verder mee kan werken op zoek naar de beste bedrijfsnaam. Verken trefwoorden met behulp van een bedrijfsnaam generator. Dit helpt je bij het creatieve brainstorm proces. Hierbij komen er woorden tevoorschijn, waar je zelf nooit zo één, twee, drie aan had gedacht.
  • Raadpleeg boeken:
    Gebruik een papieren exemplaar van een woordenboek voor inspiratie, of zelfs een van je favoriete romans. Blader door de pagina’s en schrijf woorden op die je aanspreken, zelfs als ze niet direct met je bedrijf te maken hebben.
  • Speel er op in:
    Een andere manier om originaliteit te bereiken is met wat heerlijk leuke woordspelingen. Kijk eens naar deze voorbeelden van bedrijven met slimme titels en bedenk wat jij kan bedenken voor jouw merkidentiteit. Het is een goede start voor ideeën. Voorbeelden: Meloen Salon (groente- en fruitwinkel), Zolen Man (schoenreparaties) en SensiBill (software voor bonnenbeheer).
    .

2. Maak de naam future-proof

Niemand weet wat de toekomst brengt, maar het is belangrijk om er toch plannen voor te maken. Misschien breid je over 3 jaar je life coaching bedrijf uit met loopbaan- en relatiebegeleiding. Een toekomstbestendige bedrijfsnaam geeft je later flexibiliteit.

Hoewel het gebruik van branche gerelateerde termen een goede strategie is, moet je voorkomen dat je jouw bedrijf beperkt door het locatie- of productspecifiek te maken. Je kunt je bedrijfsnaam toekomstbestendig maken door de ‘dit is wat we maken of aanbieden’ benadering te vermijden. Denk in plaats daarvan na over het verhaal van je bedrijf, de doelen en het unieke waarde voorstel bij het brainstormen over ideeën voor bedrijfsnamen.

Probeer jezelf de volgende vragen te stellen:

Probeer jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat wil ik met mijn bedrijf bereiken?
  • Wat doe ik anders?
  • Hoe wil ik dat consumenten zich voelen als ze mijn bedrijfsnaam zien?
    .

Er is geen betere tijd om je voor te bereiden op de toekomst dan het heden!

3. Maak het gemakkelijk te spellen en uit te spreken

Namen die moeilijk uit te spreken zijn komen vaak niet uit de verf. Uit diverse studies blijkt dat moeilijk uit te spreken namen ervoor zorgen dat mensen minder geneigd zijn om van dit bedrijf aandelen te kopen. En politici met ongebruikelijke of moeilijke namen doen het vaak minder goed in de peilingen.

Dat komt omdat we gewend zijn geraakt aan gemakkelijk te begrijpen informatie, en als we moeite hebben met het uitspreken van een naam, schept dat verwarring. Met andere woorden; mensen kiezen dan voor een gemakkelijker alternatief.

Als je bedrijfsnaam verkeerd gespeld of onuitspreekbaar is, is de kans groot dat consumenten moeite hebben met het zoeken naar je merk. En dat wil je natuurlijk niet, want je mist daardoor zeker klanten. Door een naam te kiezen waarmee mensen je snel kunnen vinden, kun je een voorsprong nemen. En onthoud: als klanten je niet kunnen vinden, vinden ze uiteindelijk iemand anders.

  • Leg creatieve beperkingen op:
    Als je dieper gaat brainstormen, beperk jezelf dan tot het bedenken van namen met slechts één woord of twee lettergrepen – het zal je helpen je te concentreren op het bedenken van krachtigere naamideeën. Andere beperkingen die je kunt proberen? Alleen allitererende namen bedenken (Vodafone en PayPal), of alleen namen die beginnen met werkwoorden (bijv. Dropbox, Shopify).
  • Test in verschillende media:
    Om te zien hoe je naamideeën eruit zien en klinken, verwerk ze in een logo-ontwerp, zeg ze hardop in een gesprek (of tegen jezelf in de spiegel), en stel ze op in een e-mailhandtekening. Door je ideeën echt te laten voelen kun je bepalen of ze aansluiten!
  • Vraag feedback:
    Vraag een paar vertrouwde vrienden of familieleden om de bedachte bedrijfsnamen te beoordelen. Als je een naam zegt en ze kijken meteen verward of bestoken je met vragen, dan kun je de gebruiksvriendelijkheid ervan misschien beter heroverwegen.
    .

4. Controleer of de bedrijfsnaam beschikbaar is

Bedrijfsnaam checken en vastleggen

Voordat je een bedrijfsentiteit vormt, een domein koopt, of begint met marketing, neem je de tijd om een grondig onderzoek te doen naar de bedachte bedrijfsnaam om er zeker van te zijn dat deze niet al in gebruik is. Dit vooronderzoek bespaart je later veel tijd en geld.

Een snelle online zoektocht helpt je te beoordelen of een ander bedrijf de door jou gekozen bedrijfsnaam al gebruikt als domein. Als je naam online al in gebruik is, kan dat je toekomstige marketingstrategieën schaden. Maar dat een ander bedrijf het domein bezit, betekent nog niet dat de naam een handelsmerk heeft of geregistreerd is als bedrijfsnaam.

Als de naam niet geregistreerd is en je wilt hem toch gebruiken, dan zijn er manieren om het domeinprobleem te omzeilen. Voor nu is je volgende stap om te controleren of er bedrijven zijn die je toekomstige bedrijfsnaam gebruiken. Is de .nl domein bezet, dan kan je ook altijd nog kiezen voor een honderdtal andere opties, als .net, .tv. tot .shop. Heb je een creatieve naam bedacht? Dan is de kans groot dat het webadres nog beschikbaar is.

Geef ook niet te snel op! Als de domeinnaam domein niet beschikbaar is, heb je nog steeds opties. Je kunt een woord toevoegen aan het begin of einde van je naam. Als je een dienstensector hebt, kun je proberen je aanbod in de naam toe te voegen. Ook kan je een underscore in de naam toevoegen of een verbindingsstreepje.

5. Zorg ervoor dat jij je prettig voelt bij de nieuwe bedrijfsnaam

Nadat alle tests zijn gedaan en de meningen van anderen in overweging zijn genomen, ben jij de enige die van je nieuwe bedrijfsnaam moet houden. Je moet de naam met vertrouwen uitspreken, deze graag horen en op het scherm zien. Want als je dat niet doet, moet je in de toekomst misschien een rebranding doorvoeren, wat vervolgens geld kost als ook de reputatie van je merk en de SEO-ranking kan schaden.

Tijd om je bedrijfsnaam te creëren

Weet je nog dat je niet wist hoe je een bedrijfsnaam moest bedenken, jij je vast voelde zitten en misschien zelfs een beetje overweldigd? Dit kan je nu achter je laten. Brainstorm met anderen, gebruik bedrijfsnaam generatoren, controleer op beschikbaarheid en registreer, denk na over de toekomst en maak alvast een logo ontwerp. Neem ons advies aan en volg de vijf tips op die we hebben behandeld om een bedrijfsnaam te bedenken waar je van houdt.

Bron: Bedrijfsnaam bedenken

Nieuwste artikelen