Verbeterde conversie met profielverrijking

Profielverrijking Software architectuur

Hoe kan profielverrijking en progressieve profilering de conversie verbeteren?

Profielverrijking en progressieve profilering helpt je doeltreffender op potentiële klanten te richten, waardoor je conversies verbeteren. Succesvolle marketing draait erom hoe goed jij het nut van je product kan overbrengen naar de klant. Waarom moet iemand jouw product kopen of dienst afnemen? Om tot conversie over te gaan, moet je begrijpen wie je klanten zijn en hoe ze je product kunnen gebruiken.

Maar je weet niet wie je klanten zijn als je alleen een naam en e-mailadres hebt. Je hebt geen idee waar je product aan moet voldoen, waar je potentiële klanten werken, of wie ze zijn. HR zal het product anders gebruiken dan een bedrijf die video’s ontwikkeld voor klanten. Dus waarom zou je iedereen op dezelfde manier benaderen?

Profielverrijking en progressieve profilering zijn twee methoden om een uitgebreid beeld van de consumenten te ontwikkelen om ze vervolgens te onderscheiden. Zo kun je je marketing- en verkoopstrategieën verbeteren door een beroep te doen op de kenmerken van je klanten en hoe ze van plan zijn je producten te kopen of diensten te gebruiken.

Profielverrijking

Progressieve profilering

Progressieve profilering is een uitstekende techniek om meer informatie van je klanten te verzamelen. In plaats van je gebruikers een miljoen vragen te stellen bij het aanmeldformulier, stel je ze elke keer een paar vragen op het moment dat ze inloggen

Zie het als af en toe een praatje met ze maken als ze inloggen, in plaats van een drie uur durend gesprek te vragen bij de eerste ontmoeting. Als je dus geleidelijk aan vragen stelt, kun je de benodigde informatie krijgen zonder veel frictie toe te voegen aan je aanmeldingsproces. Realiseer je dat 86% van de klanten een website wegklikken als het aanmeldformulier te veel vragen bevat en dus te lang is.

  • De eerste keer dat iemand zich aanmeldt, kun je bijvoorbeeld vragen om een naam, e-mailadres en wachtwoord.
  • Bij de tweede keer inloggen, of bij aankoop, kan je dan vragen om NAW-gegevens, geboortedatum en telefoonnummer.
  • Bij de derde keer inloggen, vervolg met vragen over het bedrijf, zoals bedrijfsnaam, hoeveel mensen er werken en in welke bedrijfstak ze actief zijn.
    .

Hoewel progressieve profilering zeker een nuttig hulpmiddel is, kan je gebruikers niet alles vragen wat je graag wilt weten. Ongeacht het aantal keren dat ze inloggen, waarover je de vragen kan verspreiden. Als je demografische gegevens wilt, dan gebruik je de ruwe kracht van profielverrijking.

data verrijking

Profielverrijking toepassen

Er is veel informatie beschikbaar over jouw gebruikers. Dit is data die een verkoop- en marketingafdeling graag in handen wil krijgen. Maar net zoals je niet alles aan iemand kunt vragen, gaat ook niemand in je bedrijf handmatig stukjes informatie opzoeken om aan elk gebruikersprofiel toe te voegen. Dat is gewoonweg niet mogelijk. En dat is waar profielverrijking dan ook om de hoek komt kijken.

Wat is profielverrijking?

Profielverrijking is wanneer je automatisch openbaar beschikbare informatie verzamelt en toevoegt aan het gebruikersprofiel. Profielen kunnen worden verrijkt met informatie die je verzamelt uit bijvoorbeeld e-mailmarketing en kliks op links. Bestellingen kun je gemakkelijk gebruiken om vast te stellen wat belangrijk is voor je klanten en hoe je relevantere en gerichtere marketing op de klant kan loslaten.

Met een slimme selectie kun je deze informatie gebruiken om doelgroepen te maken en die verschillende, meer gerichte, e-mails te sturen. Je kunt er ook voor kiezen om de e-mail direct te personaliseren, bijvoorbeeld door verschillende inhoudsblokken te gebruiken voor verschillende interesses.

Laten we zeggen dat je de profielen van je gebruikers verder wilt verrijken dan de basisinformatie die ze hebben verstrekt toen ze zich hebben aangemeld voor hun account. Je wilt nu graag meer informatie hebben over het bedrijf waar ze werken, voor wie ze werken, wat hun rol in de organisatie is (beslissend of niet) en welke sociale media ze gebruiken. Kortom, meer demografische data. De gegevens die je nu verzameld kan je dan toevoegen aan het gebruikersprofiel.

Nu weet je hoeveel werknemers hun bedrijf heeft, waar ze gevestigd zijn, en wat hun functietitel is. En dat alles zonder de gebruiker te dwingen een lang vragenformulier in te laten invullen bij de aanmelding.

webshop

Weet wie je klant is

Om effectieve marketing uit te zetten, moet je zowel je product als je klant kennen. Je product begrijpen is het makkelijkste deel – je bent er elke dag mee bezig. Maar je klanten leren kennen blijft altijd een unieke uitdaging.

Uiteraard kan je focusgroepen houden en enquêtes versturen, maar geen van beide zal iedere klant bereiken. Als je progressieve profilering en profielverrijking instelt, krijg je gegarandeerd inzicht in de identiteit van elke klant. Van daaruit is het een kwestie van deze informatie te gebruiken om je marketingactiviteiten te verbeteren. En daarmee dus een betere conversie te behalen.

Nieuwste artikelen