Waarom landingspagina een onmisbaar onderdeel is van marketing

Landingspagina

Iedere bedrijf heeft landingspagina’s nodig

Elke ervaren marketeer begrijpt dat nadat je zo hard hebt gewerkt om bezoekers op je website te krijgen, de volgende grote stap is om ze om te zetten in leads voor je bedrijf. Maar hoe kun je ze overtuigen om te converteren? Daar komt een landingspagina om de hoek kijken.

Helaas lijkt er een aanzienlijke kloof te bestaan tussen het belang van een landingspagina en het gebruik ervan door marketeers. Zo’n 40% van de bedrijven sturen hun bezoekers nog altijd naar de homepagina in plaats van naar een landingspagina voor de marketingacties die ze uit hebben staan.

Waarom worden landingspagina’s zo verwaarloosd en vormen ze toch het hart en de ziel van de inspanningen van een marketeer om leads te genereren? De nummer één reden hiervan is dat marketingafdelingen niet goed weten hoe ze een landingspagina maken en hoe ze deze moeten inzetten. Een gemiste kans, want een landingspagina is gewoonweg te belangrijk voor een bedrijf. We leggen je uit waarom.

Wat is een landingspagina precies?

Landingspagina

We starten met een eenvoudige definitie van wat een landingspagina is. Dit is een webpagina waarmee je informatie van bezoekers verzamelt middels een conversieformulier wat de bezoeker moet invullen.

Een duidelijke landingspagina richt zich op een specifiek publiek, zoals bezoekers die klikken op een pay-per-click advertentie die je webinar promoot of verkeer van een e-mailcampagne die een specifiek e-book promoot. Je kunt een landingspagina maken waarmee bezoekers zaken kunnen gratis kunnen downloaden. Denk hierbij aan een e-book, whitepaper, webinars e.d. Of waar potentiële klanten een marketingactie voor je product kunnen inwisselen, zoals een proefmonster aanvragen, demo’s of korting coupons.

Door een landingspagina te maken kun je jouw doelgroep heel gericht aanspreken, ze iets waardevols aanbieden, en een hoger percentage van je bezoekers omzetten in leads. Terwijl je ondertussen belangrijke informatie verzamelt over wie ze zijn en waarop de conversie heeft plaatsgevonden.

Hoe werkt een landingspagina

Aan de hand van een voorbeeld leggen we je uit hoe je van een bezoeker van een landingspagina eenvoudig een lead maakt. Dit om beter te begrijpen hoe landingspagina’s conversies en herconversies van bezoeker naar lead mogelijk maken.

Stel dat je een groot schildersbedrijf hebt dat een verscheidenheid aan kwaliteitsverfprojecten voor binnen en buiten aanbiedt. Je bent een scherpzinnige marketeer, dus je houdt een bedrijfsblog bij met berichten over schildertips en -trucs. Je hebt ook diverse premium marketing opties, zoals gratis leerzame schilder e-books downloaden en een gratis consult van de professionele schilder.

Stel dat een aanstaande koppel dat in verwachting is van een baby op zoek is naar een professionele schilder om de kinderkamer te schilderen. Maar ze doen eerst onderzoek naar een kleurenschema. Als gevolg van een Google-zoekopdracht stuiten de aanstaande ouders op jouw blogbericht met de titel |10 populaire kleuren voor een hippe kinderkamer in 2022”. Ze klikken hierop om vervolgens jouw blog te lezen. Als ze aan het eind van het artikel komen, zien ze een call-to-action (CTA), die in feite een advertentie is, voor een van je aanbiedingen: een gratis schilderconsult om ze te helpen beslissen welk kleurenschema het beste zou werken bij de grootte en stijl van de kinderkamer waar ze mee te maken heeft. Dat is handig, en ze klikken op de CTA die naar de landingspagina leidt, waar zij zich kunnen aanmelden voor een gratis kleurenadvies.

Landingspagina maken

De landingspagina bevat wat extra informatie en bijzonderheden over wat ze mogen verwachten van het gratis consult. Ze vinden dit waardevol genoeg en maken gebruik van je aanbod, waarbij ze hun contactgegevens verstrekken bij het conversieformulier. En hier heb je jouw conversie gemaakt! En een hele gerichte, die zeer geïnteresseerd is. Het zal je niet veel moeite kosten om deze lead binnen te halen.

Dit is een van de vele wegen die een bezoeker kan bewandelen om een lead te worden. Bezoekers kunnen je site en de landingspagina’s vinden via verschillende marketingmethoden, waaronder e-mail, sociale media, pay-by-click, online advertenties en organische zoekopdrachten. Bovendien kunnen consumenten je landingspagina vinden via calls-to-action op je website of rechtstreeks doordat je de link naar die landingspagina via de andere marketingkanalen aanbiedt.

Als marketeer is het doel om een landingspagina te maken in eerste plaats om het potentiële kopers het gemakkelijk te maken en ze te bereiken via de verschillende marketinginspanningen van jouw bedrijf.

3 Redenen waarom je een landingspagina nodig hebt

Nog steeds niet overtuigd dat een landingspagina de effectiviteit van je marketing en lead genererende inspanningen drastisch kan verbeteren? We geven je nog 3 overtuigende argumenten voor landingspagina maken.

1 – Begrijp welke prospects meer betrokken zijn

Met een landingspagina kan je niet alleen nieuwe leads genereren; ze stellen je ook in staat om reconversies van bestaande leads bij te houden, die je vervolgens kunt gebruiken om vast te stellen welke prospects meer betrokken zijn bij je bedrijf. Hierdoor kun je ook betere informatie verzamelen over het gedrag en de activiteiten van je leads op je website, die je verkoopteam kan gebruiken in het verkoopproces.

2 – Geef brandstof voor andere marketingkanalen

Een succesvolle marketing strategie steunt op inhoud. Landingspagina’s zijn een geweldige aanvulling op het content arsenaal van elke marketeer, omdat ze gedeeld kunnen worden in sociale media en gebruikt kunnen worden als de focus van speciale e-mails. Als ook in lead campagnes gekoppeld kunnen worden in PPC advertenties en ook nog gevonden kunnen worden in organische zoekopdrachten.

3 – Bied inzicht in de effectiviteit van je marketingacties

Elke keer dat je een landingspagina maakt, creëer je een nieuwe gegevensbron voor je marketingprogramma. Door de metriek van je landingspagina te volgen en te analyseren, kun je veel inzicht verzamelen in je marketingprestaties. Zoals hoe verschillende marketingacties zich tot elkaar verhouden, hoe bezoekers en leads na verloop van tijd op je landingspagina’s converteren, en meer. Dit geeft je krachtig inzicht waarmee je de marketing activiteiten kunt optimaliseren en verbeteren.

Nieuwste artikelen